| Prawo Zamówień Publicznych W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na zamawiaj±cym spoczywa obowi±zek okre¶lenia warunków udziału wykonawców w postępowaniu oraz sprawdzenie, czy rzeczywi¶cie spełniaj± oni te warunki. |
|
|
Ustawa Prawo zamówień publicznych wskazuje w tym zakresie jedynie, iż wykonawcy musz± posiadać odpowiednie uprawnienia do wykonywania okre¶lonej działalno¶ci lub czynno¶ci, posiadać niezbędn± wiedzę i do¶wiadczenie oraz potencjał techniczny, znajdować się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniaj±cej wykonanie zamówienia oraz nie podlegać wykluczeniu z postępowania. Józef Edmund Nowicki w swym artykule "Warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego" podpowiada jak należy te ogólne wymagania doprecyzować i wyczerpuj±co omawia obowi±zuj±ce w tym zakresie przepisy prawa. |
|
Problematyka dotycz±ca zawarcia przez zamawiaj±cego umowy o zamówienie publiczne jeszcze przed rozpatrzeniem ewentualnych protestów wzbudza ostatnio coraz więcej kontrowersji. Przemysław Wierzbicki wnikliwie analizuje stan prawny, szczególny nacisk kład±c na kompetencje zespołu arbitrów i s±du powszechnego w takich przypadkach. Podkre¶la, iż w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania czy w ten sposób zawarta umowa jest ważna, doniosłe znaczenie ma to, czy umowa została tylko zawarta, czy może także wykonana. |
|
Zwi±zek między jako¶ci± systemu zamówień publicznych i poziomem zjawisk korupcyjnych jest oczywisty. Piotr Wi¶niewski w opracowaniu „Rekomendacje w zakresie przeciwdziałania zjawisku korupcji w Polsce przez wykorzystanie narzędzi elektronicznych w obszarze zamówień publicznych” formułuje kilka ważkich postulatów, które powinny być uwzględnione w nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Chodzi przede wszystkim o zmianę charakteru aukcji elektronicznej (licytacji), wprowadzenie elektronicznej komunikacji między zamawiaj±cymi a wykonawcami oraz o publikowanie ogłoszeń o zamówieniach publicznych w formie elektronicznej.
|
|
W czę¶ci doradczej Justyna Olszewska i Danuta Myga prezentuj± wzory dokumentacji na potrzeby instytucji zarz±dzaj±cych w postępowaniach przetargowych finansowanych ze ¶rodków Unii Europejskiej. |
|
Z kolei Grzegorz Wicik odpowiada na szereg konkretnych pytań, które pojawiły się w ostatnim czasie w¶ród zamawiaj±cych i wykonawców. Czy pracownicy finansowi musz± składać o¶wiadczenie o okoliczno¶ciach wył±czaj±cych z postępowania na drukach ZP-11? Czy zamawiaj±cy musi czy tylko może kopiować dla jednego wykonawcy ofertę innego? Czy powierzenie parkingu w nieodpłatny zarz±d wymaga stosowania procedur przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych?
|
|
Z kolei Grzegorz Wicik odpowiada na szereg konkretnych pytań, które pojawiły się w ostatnim czasie w¶ród zamawiaj±cych i wykonawców. Czy pracownicy finansowi musz± składać o¶wiadczenie o okoliczno¶ciach wył±czaj±cych z postępowania na drukach ZP-11? Czy zamawiaj±cy musi czy tylko może kopiować dla jednego wykonawcy ofertę innego? Czy powierzenie parkingu w nieodpłatny zarz±d wymaga stosowania procedur przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych?
|
|
Grzegorz Wicik redaktor naczelny „Prawa Zamówień Publicznych” |
|
Dalsze informacje... |
2006-02-01 Instytut Zamówień Publicznych |